طرز تهیه کاچی

طرز تهیه کاچی

کاچی یکی از دسرهای پرطرفدار معروف ایرانی است که از آن به‌عنوان بمب انرژی یاد می‌شود. به همین دلیل مصرف کاچی به خانم‌ها پس از زایمان یا دوران قاعدگی و همچنین روزه‌داران پیشنهاد می‌شود، زیرا مصرف این دسر در وعده صبحانه، ناهار و حتی شام باعث می‌شود که انرژی از دست رفته، مجدد به دست آید. از همین رو لازم است با طرز تهیه کاچی، ادویه کاچی، ترکیبات آن و مهمترین خواص  آن آشنا شوید.

 

طرز تهیه کاچی

مواد موردنیاز برای تهیه کاچی

(مناسب برای 4 نفر )

  • آرد برنج یا گندم     8 قاشق غذاخوری
  • آب                      4 لیوان
  • شکر                  10 قاشق غذاخوری
  • کره (یا روغن حیوانی )   50 گرم
  • گلاب                  1 قاشق غذاخوری
  • زعفران                به مقدار لازم و دلخواه
  • ادویه کاچی          1 قاشق غذاخوری
  • خلال پسته و بادام    به مقدار لازم و دلخواه
  • پر گل محمدی         کمی (برای تزئین)

گام اول

از یک قابلمه مناسب استفاده کنید و داخل آن آب بریزید و قابلمه را روی حرارت بگذارید. شکر را نیز به آب درون قابلمه اضافه کنید و به‌صورت مداوم هم بزنید تا شکر درون آب حل شود و آب نیز به جوش آید. پس از جوش آمدن آب، گلاب را نیز اضافه کنید.

گام دوم

از قبل کمی زعفران دم کنید و در این مرحله زعفران دم کرده را به شهدی که آماده شده است، اضافه کنید. همچنین باید در یک قابلمه، کره را نیز آب کنید. البته علاوه بر کره، از روغن حیوانی نیز میتوانید استفاده کنید.در مرحله بعد باید آردی که دو مرتبه الک شده است را به آرامی به کره آب شده اضافه کنید. سپس باید مخلوط آرد و کره را تفت دهید تا جایی که رنگ آرد، طلایی شود و باید اجازه دهید ترکیب تشکیل شده به روغن بیفتند. همچنین اگر نیاز به آب بود، به مقدار لازم آب اضافه کنید.

گام سوم

در این مرحله نوبت به اضافه کردن ادویه‌ها می‌رسد. از اصلی‌ترین ادویه‌هایی که باید استفاده شود، می‌توان به پودر هل و دارچین اشاره کرد. اما علاوه بر این دو مورد، ادویه‌های مقوی و پر خاصیت دیگری نیز وجود دارند که به‌عنوان ادویه کاچی شناخته می‌شوند. برای مثال می‌توان به رازیانه، زنجبیل، زیره و … اشاره کرد. البته این نکته را در نظر بگیرید که استفاده از این ادویه‌ها باید به مقدار لازم و دقیق باشد، در غیر این صورت هم طعم کاچی دیگر خوب نخواهد بود و هم خاصیت خود را از دست خواهد داد. از همین رو امروزه اکثر افراد برای تهیه کاچی، از ادویه کاچی که یک ادویه کامل و مقوی است استفاده می‌کنند.

پس از اینکه ادویه کاچی را اضافه کردیم زیر قابلمه را کم میکنیم و گاه گاهی هم میزنیم که ته نگیرد ، بعد از حدود نیم ساعت کاچی ما آماده است.

گام چهارم

پس از آماده شدن دسر نوبت به تزئین می رسد، در این مرحله شما باید با استفاده از خلال پسته و بادام و پر گل محمدی ، روی کاچی را تزئین کنید. همچنین می‌توانید برای تزئین از پودر دارچین نیز کمک بگیرید.

نوش جان کاچی شما آماده شد ☺

خب حالا که با طرز تهیه کاچی آشنا شدیم و  صحبت از ادویه کاچی شد باید دید که این ادویه فوق العاده شامل چه ادویه هایی میشه ؟؟

ادویه کاچی چیست؟

ادویه کاچی یک ادویه کاملا ایرانی است که از ترکیب چند ادویه مقوی تشکیل شده و استفاده از آن باعث طعم و عطر خوش کاچی می‌شود. از جمله ادویه‌هایی که برای تهیه ایمن ادویه خوشمزه استفاده می‌شود، می‌توان به جوز هندی ، قلنجان، رازیانه، زنجبیل ، تخم گشنیز، میخک، هل سبز، زیره سبز و دارچین اشاره کرد. دقت داشته باشید که هر یک از این ادویه‌ها خواص مخصوص به خود را دارند و استفاده از آن‌ها مزیت‌های بسیاری خواهد داشت.

 

ادویه کاچی
طرز تهیه کاچی

جوز هندی

از مهم‌ترین ترکیبات ادویه کاچی می‌توان به جوز هندی اشاره کرد. وجود جوز هندی در ادویه، به دلیل ماده منتول که در ساختار خود دارد می‌تواند منجر به کاهش درد شود. همچنین ماکلیگنان موجود در این ادویه، به بهبود سلامت مغز کمک می‌کند. از طرفی به‌دلیل وجود مواد فعال، یک سم زدای قوی نیز به شمار می‌آید.

قلنجان

دیگر ترکیب مورد استفاده در ادویه مخصوص کاچی، قلنجان (خولنجان) است و از ریشه آن که خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد استفاده می‌شود. این ریشه پر خاصیت یک منبع عالی از فیبر است و استفاده از آن مواد معدنی چون آهن و سدیم را برای بدن تامین می‌کند. همچنین به‌دلیل برخورداری از ویتامین‌هایی چون ویتامین A و ویتامین C، خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد. حال استفاده از ریشه قلنجان در ادویه کاچی، خواص بسیاری را به همراه خواهد داشت. برای مثال می‌توان به کاهش درد و التهابات بدن، جلوگیری از ابتلا به سرطان، رفع عفونت، کاهش التهابات رحم، تنظیم چرخه قاعدگی و … اشاره کرد.

رازیانه

رازیانه یک گیاه دارویی با طبع گرم و خشک است که خواص باورنکردنی دارد و مصرف آن به خانم‌ها پیشنهاد می‏شود، زیرا در ترکیب آن هورمون زنانه (استروژن) بالایی وجود دارد و می‌تواند چرخه قاعدگی را تنظیم کند و اگر خونریزی زیاد است، موجب درمان آن شود. همچنین در درمان التهاب‌های واژن و برطرف کردن علائم یائسگی مانند گرگرفتگی موثر است. رازیانه برای جلوگیری از پوکی استخوان نیز خوب است، زیرا در ساختار آن آهن، منیزیم، روی و کلسیم وجود دارد.

زنجبیل

از زنجبیل به‌عنوان یک ادویه‌ی آشپزی و گیاه دارویی یاد می‌کنند و یکی از ترکیبات ادویه کاچی است و خواص فوق‌العاده‌ای به این دسر می‌بخشد. برای مثال می‌توان به تاثیری که در کاهش درد دوران قاعدگی دارد اشاره کرد. همچنین مصرف آن از فعالیت بیش‌ازحد اعصاب و تولید سروتونین جلوگیری می‌کند، بنابراین می‌توان از آن برای درمان استفراغ و حالت تهوع دوران بارداری کمک گرفت.

تخم گشنیز

یکی دیگر از ترکیبات ادویه کاچی، تخم گشنیز است و استفاده از آن خواص بسیاری را به کاچی شما می‌بخشد. برای مثال می‌توان به تاثیری که در درمان قاعدگی نامنظم یا قاعدگی‌های شدید دارد، اشاره کرد. همچنین مصرف آن به دلیل ماده لینالول که در ساختار خود دارد، سیستم عصبی را نیز تقویت می‌کند و سوخت‌وساز بدن را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین در کاهش وزن نیز تاثیر دارد.

میخک

همان‌طور که گفتیم، مصرف کاچی برای خانم‌ها پس از زایمان و دوران قاعدگی مناسب است، زیرا موجب می‌شود که دردهای استخوانی بهبود پیدا کنند. یکی از ترکیباتی که در ادویه کاچی وجود دارد و موجب استحکام استخوان‌ها می‌شود، فلاونوئیدها هستند. همچنین به‌دلیل تاثیری که بر ترشح آنزیم‌های گوارشی دارد، به بهبود هضم غذا نیز کمک می‌کند.

هل سبز

دیگر ترکیب فوق‌العاده‌ای که در ادویه کاچی استفاده شده، هل سبز است. از جمله فواید آن می‌توان به خاصیت ضد آسمی که دارد، کاهنده لخته شدن خون، کاهنده فشار خون و جلوگیری از مشکلات گوارشی به‌دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد اشاره کرد.

زیره سبز

زیره سبز بدون شک از اصلی‌ترین ترکیبات ادویه کاچی است و استفاده از آن باعث جلوگیری از ضعف و زوال عقل می‌شود. البته مزیت‏‌های دیگری چون تقویت‌کنندگی سیستم ایمنی، موثر در کاهش وزن، تنظیم قند خون، خاصیت ضد پیری و کاهش خطر ابتلا به عفونت غذایی نیز برای زیره سبز در نظر گرفته شده است.

دارچین

دارچین استفاده شده در ادویه کاچی، دل دردهای دوران قاعدگی را از بین می‌برد. همچنین به‌دلیل خاصیت ضد التهابی، از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. از طرفی دارچین به‌دلیل خواص ضد قندی که دارد، اشتها را کم و باعث کاهش وزن می‌شود.

حال شما می‌توانید به‌جای آنکه هر یک از این ادویه‌ها را به‌صورت جداگانه برای درست کردن کاچی تهیه کنید، آن‌ها را به‌صورت ترکیب شده و به‌عنوان ادویه کاچی تهیه کنید و در زمان پخت این دسر فوق‌العاده از آن استفاده کنید. شما می‌توانید این ادویه را از فروشگاه اینترنتی خوش باکس سفارش و با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید.

برچسب‌ها:

2 دیدگاه

  1. سلام
    ممنونم از شما ، فوق العاده بود این آموزش با این روش درست کردم خیییلی خوب شد ، ادویه تون که خیلی خوب بود واقعا ممنونم از مجموعه خوش باکس

    • سلام
      سپاس از همراهی شما
      نوش جونتون 😊

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما