زردچوبه هندی

نحوه تشخص زردچوبه اصل

زردچوبه یکی از ادویه های پر مصرف توی هر خونه و آشپزخونه ای هست و به دلیل همین تقاضای زیاد اکثر فروشندگان از زردچوبه تقلبی یا بی کیفیت استفاده می‌کنند تا قیمت تمام شده پایین تر و فروش بیشتری داشته باشند.  بنابراین تهیه زردچوبه از فروشنده  یا فروشگاهی  که این اطمینان و تضمین را به شما بدهد  که این ادویه از با کیفیت ترین نوع خود است کمی سخت می‌شود. و اگر شما نتوانید اصل یا تقلبی بودن این ادویه رو تشخیص بدین ، سلامت خود و خانوادتون رو به خطر انداختید .

اما چطوری ؟؟

1 – رنگ پودر زردچوبه

یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص زردچوبه اصل ، توجه به ظاهر و رنگ زردچوبه هست . زردچوبه اصل باید رنگ زرد پررنگ و متمایل به نارنجی داشته باشد و وجود توده های ریز در پودر یکی از نشانه های خالص بودن زردچوبه و عدم وجود رنگ های مصنوعی می باشد . و اگر ناخالصی داشته باشد دارای بافتی منسجم ، یکپارچه و نرم تری می باشد .

زدچوبه اصل

2 – رنگ قلم زردچوبه 

همانطورکه در تصویر فوق پیداست ، رنگ داخلی قلم زردچوبه رنگی متمایل به نارنجی دارد که نسبت به قسمت بیرونی تیره تر می باشد .

همچنین باید دقت داشته باشید زردچوبه ای که بصورت فله برای شما آسیاب می شود عاری از هرگونه ناخالصی مثل سنگ و … باشد و پوسته زردچوبه همانند تصویر فوق روشن و یکدست باشد.

3 – عطر و طعم زردچوبه 

زردچوبه اصل عطر و بوی منحصر به فرد خود را دارد به این صورت که با باز شدن بسته بندی ، این عطر فضا را احاطه میکند و دارای عطر گرمی  می باشد.

4 – تست با لمس زردچوبه 

یکی دیگر از راه های تضخیص زردچوبه اصل این است که مقداری از پودر زردچوبه را به کف دست خود بمالید ، چنانچه زردچوبه خالص باشد به پوست میچسبد و رنگ زرد روشنی روی دست می ماند گه براحتی بادستمال یا شستشوی ساده از بین می رود و اگر خالص نباشد براحتی این رنگ زرد از بین نمی رود .

5 – تست لیوان آب ولرم !

آخرین روش برای تشخیص ، استفاده از یک لیوان آب ولرم می باشد . بدین صورت که باید حدود یک قاشق چایخوری را به لیوان آب ولرم اضافه کنید . زردچوبه اصل به آرامی ته نشین می شود و یکباره ته نشین نمی شود و هیچ پودر یا لکه سفید (خمیر مانند ) روی سطح آب دیده نمی شود که اگر لکه سفید مشاهده شد نشان از ناخالص بودن زردچوبه و وجود آرد ، نشاسته و … در ادویه می باشد . سپس محلول را همزده و 15 دقیقه صبر میکنیم ، زردچوبه اصل پس از این زمان کف لیوان ته نشین می شود و و آب موجود در لیوان دوفاز نمی شود و رنگ آب ثابت نمی ماند .

زردچوبه هندی

 

برچسب‌ها:

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما